Wszystko, co warto wiedzieć na temat streetwear

admin | Grudzień 7, 2018

Moda uliczna to nie chwilowy trend – tego typu styl ubioru znany jest już od lat 70. i 80. XX wieku. Jednak wraz z ewolucją nurtu street, coraz częściej kolekcje utrzymane w tej stylistyce wprowadzają do swojego portfolio znane marki. Czym jest streetwear i jakie są jego charakterystyczne cechy? Komu jest dedykowany i dlaczego w ostatnim czasie tak chętnie eksponuje się go “na salonach”?

 

 

Czym jest streetwear?

 

Trudno jednoznacznie określić, czym tak naprawdę jest nurt street. Przez wiele lat pokutowało przeświadczenie, że to tylko styl ubierania, ale obecnie jest rozumiany jako zjawisko kompletne. Poprzez wizerunek ludzie chcą wyrazić swoje przekonania i poglądy, a forma ta wyraźnie sprzyja indywidualizmowi i jest bardziej ponadczasowa niż promowane przez luksusowe Domy Mody trendy. Skąd wziął się streetwear? Z pewnością jego genezy należy upatrywać w modzie lat 70. i 80., którą wylansowali początkujący skaterzy. Obecnie jest mocno identyfikowany z modą hip-hopową, zatem dominują w nim:

 

  • luźne t-shirty,
  • bluzy z kapturem,
  • obszerne spodnie,
  • stonowane kolory z dominacją ciemnych barw i ich połączeń (np. wzór moro),
  • wygodne kroje.

 

Gdzie kupić ubrania streetwearowe?

 

Moda uliczna stara się odchodzić od kultury masowej i skupiać bardziej na indywidualnych preferencjach niż odgórnie ustalonych przez modowych specjalistów trendów. Na próżno szukać sklepów oferujących duże nakłady t-shirtów czy bluz utrzymanych w tym stylu. Na polskim rynku “boom” na niszowe marki nastąpił po 2010 roku, kiedy to pojawiła się platforma Showroom skupiająca niezależnych projektantów, a nad Wisłą zagościły targi dla młodych twórców mody HUSH Warsaw. Ogromne znaczenie miała również większa świadomość samych odbiorców. W cenie zaczęły być ubrania nieszablonowe, nietypowe, oryginalne, dzięki którym część osób mogła pokazać swoje prawdziwe oblicze. Do cieszących się największym zainteresowaniem, polskich marek można zaliczyć RISK made in Warsaw, Local Heroes, FlyHigh czy Staff by Maff. Wyraźne inspiracje streetwearem widoczne są także w ofertach dużych polskich firm odzieżowych, np. takich jak Cropp Town czy House.

 

Streetwear na salonach

 

Osoby zajmujące się na co dzień modą doskonale zdają sobie sprawę z tego, że za kilka lat pokolenie Millenialsów i generacja Z staną się większością klientów kupujących towary luksusowe, dlatego od pewnego czasu można zaobserwować, że high fashion wyraźnie stawia na streetwear. W tym roku włodarze marki Louis Vuitton zdecydowali się na zatrudnienie Virgila Abloha na stanowisku Dyrektora Kreatywnego męskiej linii LV. Postać ta doskonale znana jest wszystkim wielbicielom ulicznego stylu – to on stoi za sukcesem marki Off-White. Włoski gigant streetwearu współpracował z takimi brandami, jak Nike, IKEA czy Timberland, a w kolorowych magazynach i na instagramowych profilach można było obserwować m.in. Rihannę, Kylie Jenner, Serenę Williams czy Travis‘a Scott w ubraniach z metką Off-White. Od dawna streetwearowi oddany jest Dom Mody Balenciaga, a jego Dyrektor Kreatywny, Demna Gvasalia, wprowadził do kolekcji marki masywne sneakersy oraz koszule z przyszytymi z przodu t-shirtami. Coraz częściej wpływy tego stylu widoczne są także w propozycjach Gucci czy Burberry.

 

Zobacz co ciekawego mamy dla Ciebie w Sklepie