Marka Tygodnia: Acne Studios

AnnaAmelia Filewicz | Sierpień 14, 2017

Jeżeli myślicie, że Ikea to największa chluba szwedzkiego dizajnu, jesteście w błędzie. W ostatnich latach najgorętszym towarem eksportowym Szwecji stało się ACNE. Firma założona w 1996 roku przez grupę przyjaciół, z charyzmatycznym Johnym Johanssonem na czele, zyskała przychylność wszystkich, którzy doceniają proste formy w modzie.

Już sama nazwa Acne jest dość kontrowersyjna. Zarówno po angielsku, jak i szwedzku oznacza „trądzik”. Dolegliwość skórna, mimo chęci, nie kojarzy się z niczym dobrym. Podobno najsłynniejszy londyński Dom Handlowy Harrods zrezygnował z kolekcji skandynawskiej marki obawiając się złych skojarzeń. Ale po kolei. Nazwa jest tak na prawdę skrótem od motta grupy założycieli – Ambition to Create Novel Expressions. Drużyna Johanssona to kreatywny kolektyw, którego ambicją było i jest szeroko rozumiane tworzenie. Sam Johansson zaczynał od produkcji mebli. Stół jego autorstwa, zdobiący pierwsze biuro Acne, wpadł w oko dziennikarzowi kultowego pisma Wallpaper. Przedstawił go w jednym z numerów, dzięki czemu o marce dowiedziała się szersza publika.

Pierwsze projekty dżinsów powstały w 1997 roku. Debiutancka seria stu par spodni z charakterystycznym czerwonym szwem została rozpowszechniona tylko wśród bliskich znajomych Johanssona. Spodobały się tak bardzo, że w niedługim czasie zaczęły się o nie dopytywać znane szwedzkie butiki. Na pierwszą kolekcję nie trzeba było długo czekać – premiera odbyła się niespełna rok od nieśmiałego debiutu.

Skandynawska marka skupia się głównie na projektowaniu ubrań na każdą okazję, zarówno męskich, jak i damskich. Oferta jest naprawdę szeroka – od casualowych t-shirtów, przez profesjonalnie skrojone okrycia wierzchnie, aż po akcesoria i obuwie. Diabeł tkwi jak zawsze w szczegółach. W całym procesie tworzenia ważne są nie tylko same materiały, ale przed wszystkim dizajn. Celem Acne jest kreowanie nowych trendów wpisujących się w indywidualny styl każdego człowieka.

Charakter marki można określić jako subtelny luksus. W jednym z wywiadów Johansson przyznał, że jego inspiracje pochodzą ze środowiska, w którym dorastał, będącej mieszanką typowej skandynawskiej architektury z funkcjonalnością oraz prostotą materiałów. Ubrania Acne nie dominują, nie kolorują na siłę wizerunku tylko podkreślają osobowość człowieka. Klasyczny przykład normowanego luksusu i zawsze docenianej wygody.

Za sukcesem stoi również również wyważona cena. Acne nie jest tanie, jednak na tle innych luksusowych marek wyróżnia się „dostępnością”. Słynne dżinsy z paskiem kosztują w granicach €130-190 natomiast kurtki €400-700. W 2009 roku, we współpracy z hipsterskim projektantem biżuterii Husamem El Odeh, powstała linia spodni pokrytych płytkami ze srebra, na kształt rycerskich zbroi. Jedna para dżinsów kosztowała około 2000 dolarów…

Estetyka skandynawskiego brandu została doceniona również poza Szwecją. W 2009 roku Johansson został zaproszony przez samego Alber Elbaz do stworzenia kolekcji dżinsów dla Lanvin! Współpraca okazała się tak owocna, że po roku panowie rozpoczęli pracę nad kolejną wspólną linią – tym razem casualowych sukienek i topów. Typowe dla Acne, surowe kroje zostały połączone z charakterystycznymi dla Elbaza, lekkimi drapowaniami. Wszystko w oprawie najlepszej jakości japońskiego dżinsu.

Warto zaznaczyć, że Acne to nie tylko ubrania. Dziś grupa w swoim pięciopiętrowym budynku w samym sercu Sztokholmu zrzesza modę, produkcje filmowe, agencję reklamową, magazyn ACNE, a nawet wytwórnie zabawek i akcesoriów dla dzieci. Ostatnio marka wróciła do korzeni i do portfolio dołożyła projekt mebli. Do teamu Acne regularnie dołączają nowe, kreatywne osoby, jednak to, co pozostaje niezmienne to osoba zarządcy – stanowisko dyrektora kreatywnego marki nadal obejmuje Johny Johansson.

Pierwsze Acne Studio zostało otwarte w Sztokholmie w 2003 roku. Blisko dwa lata później lista salonów wzrosła do pięciu – w Kopenhadze i Berlinie. Potem przyszła pora na Nowy York, Sydney, Londyn, Paryż… dziś odzież Acne można kupić w blisko 40. krajach na całym świecie. Marka uruchomiła również sklep internetowy, który realizuje wysyłkę do Polski.

Foto: Acne Studios

Zobacz co ciekawego mamy dla Ciebie w Sklepie